Recitale organowe

W dziesięć lat po erygowaniu przez księdza kardynała Karola Wojtyłę parafii Najdroższej Krwi Pana Jezusa w Bystrej Krakowskiej
Następca pierwszego proboszcza ks. Wojciech Stokłosa zainicjował Bystrzańskie Recitale Organowe. Od tego roku nie tylko szum jaworu i smreka, ale dźwięki muzyki organowej pomagają ludziom wznosić myśli i serca ku wyżynom nieba, do Boga. Tu organy wysławiające wielkość i moc Boga splatają się z dźwiękiem trąbki, harfy, cymbałów czy skrzypiec. To tu mimo ,że jak mówią muzycy chór i organy to najwięksi rywale, spotykają się i współbrzmią nutą czystą, piękną i pobożną chóry i organy, by razem wielbić swego Stwórcę.

Piękne brzmienie bystrzańskiego instrumentu – organów wykonanych przez firmę Truszczyński z Warszawy- zainspirowało krakowskiego muzyka Jerzego Kuklę do organizacji recitali.
Ówczesny proboszcz tej parafii ksiądz Wojciech Stokłosa zaakceptował pomysł. W ten sposób narodziły się Bystrzańskie Recitale Organowe. Na życzenie księdza proboszcza patronat nad imprezą objął chór parafialny ?Cantica?.
W lipcu i sierpniu 1987r.w każdą sobotę ok. godz. 18.30, miały miejsce pierwsze koncerty organizowane przez Jerzego Kuklę- kierownika artystycznego. Wśród artystów wystąpili profesor Feliks Rączkowski, Krzysztof Wilkus, Tomasz Nowak, Piotr Hawling, Magdalena Mańkowska, Władysław Szymański, Andrzej Białko, Marietta Sosnowska, Julian Gembalski, Jerzy Kukla.
Słowo wiążące prowadził Karol Jarosz. Podczas inauguracyjnego recitalu koncertował chór parafialny ?Cantica? pod dyrekcją Krystyny Kubańdy.

Przez 20 lat muzykowało około 100 wykonawców, a wśród nich:

1988 r. – Józef Serafin, Aleksandra Gawlik, Marta Szoka, Jerzy Kukla, Aleksandra Marzec(sopran), Michał Dąbrowski, Marc Adamczewski(Francja), Velin Iliev (Bułgaria), Tomasz Kalisz, Mario Duella (Włochy) ? kierownikiem artystycznym był Jerzy Kukla, a słowo wiążące prowadził Wacław Golonka .

1989 r. – Krzysztof Latała, Maurycy Merunowicz, Lucjan Dmitrzak, Stanisław Moryto, Elżbieta Karolak. Od tego roku recitale skrócono do jednego miesiąca.

1990 r. – Emilia Dzemjanowa (Słowacja), Wacław Golonka, Andrzej Guziak, Jerzy Kukla, Volker Linhardt (Niemcy). Od tego roku słowo wprowadzające i omówienie przedstawiała Krystyna Fenik.

1991 r. – Jarosław Ciecierski, Miroslaw Pietkiewicz i chór parafii Ewangelicko-Augsburskiej z Bielska- Białej pod kierunkiem Marii Wegert, Leon Bator, Irena Zeitz (Lwów) i chór parafii Rzymsko- Katolickiej Św. Mikołaja w Bielsku- Białej pod dyrekcją Tadeusza Czerniawskiego, Jerzy Kukla i chór ?Kantata? parafii Rzymsko- Katolickiej Św. Maksymiliana Kolbe w Bielsku- Białej pod kierunkiem Stefana Prochownika, Michał Banasik.

1992 r. – Jan Tomasz Adamus, Marek Wolak i chór męski ?Harfa? z Bielska- Białej pod dyrekcja Urszuli Pępkowskiej, Jan Vladimir Michalko (Bratysława) i Bożysława Wójcik(wiolonczela), Jorg Fuhr (Stuuugart) i Marek Piątek (gitara).
1993 r. – Koncert rozpoczął występ chóru ?Cantica? obchodzącego Jubileusz 10-lecia istnienia. Wacław Golonka i Alina Ambrożewicz (wiolonczela) oraz ?Delta Sinfonietta? pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego, Łukasz Mateja i Benigna Jaskulska (sopran), Ewa Bąk i Adam Wójcik (skrzypce) oraz Robert Jagodziński (altówka), Wiesław Delimat i Jarosław Frań (trąbka), Andrzej Chorosiński.
1994 r. – Torsten Wille (Dortmund), Marcin Grzelak (Bazylea) i Anna Wyszomirska (flet), Marek Stefański, Jórg Fuchr (Stuttgart), Tomasz Nowak i Sylwia Słupik (flet).
1995 r. – Jarosław Tuma (Praga) oraz Bielski Zespół Barokowy im.G.Ph. Telemana, Bohumir Rabas (Praga) i Vladislav Kozderka ?trąbka, Karen Schneider- Kettering, Mirosława Semeniuk- Podraza, Wacław Golonka.
1996 r. – Philip Scriven (Wielka Brytania) i chór ?Cantica?, Ewa Bąk i Zdzisław Stolarczyk (puzon), Marek Kudlicki(Austria), Stanisław Moryto. W tym roku nastąpiła zmiana kierownika artystycznego, została nim Ewa Bąk.

1997 r. – Marietta Kruzel ? Sosnowska i chór ?Cantica?, Marek Stefański i Karina Muc (sopran), Józef Serafin,  Lucie Golonka (Praga) i Dorota Parzyk (flet).
1998 r. – Emilia Dziubińska i chór ?Cantica?,  Urszula Grahm (Szwecja) i Witold Szulakowski (altówka), Gabriela Klauza i Hubert Miśka (tenor), Irena Wisełka ? Cieślar.
1999 r. – Julian Gembalski i chór ?Cantica?, Dan Lónnqvist (Finlandia), Ewa Bąk i Regina Gowarzewska- Greissgraber (mezosopran), Joanna Kaja (Francja).
2000 r. – Roman Perucki i chór ?Cantica?, Marietta Kruzel- Sosnowska i Jolanta Sosnowska (skrzypce), Ewa Bąk i Ann Margareth Nyberg (sopran), Michał Dąbrowski.
2001 r. – Bogdan Narloch, Witold Zalewski, Ann Margareth Nyberg(Szwecja), Roman Perucki i Maria, Anna, Łukasz Peruccy (skrzypce).
2002 r. – Ewa Bąk, Benedykt Matusik, Wacław Mulak,Tomasz Sobaniec, Irena Fajkowska- Cieślar i Grażyna Fajkowska,  Robert Grudzień i Georgij Agrafina (fletnia Pana i cymbały koncertowe)
2003 r. – Waldemar Krawiec i Ewa Jaślar (harfa)? Zygmunt Antonik, Robert Grudzień i LindsayDavidson (dudy szkockie), Marietta Kruzel- Sosnowska.
2004 r. – Henryk Botor, Sebastian Matyja i Krzysztof Durlow(skrzypce),  Roman Perucki i Maria Perucka (skrzypce), Ewa Bąk i Beata Raszkiewicz (sopran).
2005 r. – Witold Zalewski i chór ?Cantica?, Rostisław Wygranienko (Ukraina), Karol Hilla i Grażyna Heller (sopran), Gail Archer (Stany Zjednoczone).
2006 r. – Jerzy Kukla (organy), Chór Cantica, Tomas Thon (organy) – Rep. Czeska, Regina Gowarzweska-Griessgraber (Alt), Robert Grudzień (organy), Marek Niesobski (piła śpiewająca), Andrzej Chorosiński (organy), Adam Wójcik (skrzypce), Ewa Bąk (organy), Fragmenty poezji Ks. Jana Twardowskiego2007 r. – Rikke Kursch (organy) – Dania, Chór Cantica, Błażej Musiałczyk (organy) – Gdańsk, Ewa Bąk (organy) – Bielsko-Biała, Marietta Kruzel-Sosnowska (organy) – Warszawa

2008 r. – Stanisław Dziwiszek (Lublin) i chór Cantica, Robert Grudzień (Radom), Georgij Agratina (Ukraina) – fletnia Pana- cumbały koncertowe, Ewa Bąk (Bielsko-Biała), Marcin Ciszewski (Gdańsk) ? kontratenor, Henryk Gwardak (Wyspy Alandzkie) – organy

2009 r. – Ewa Bak – Organy ? (Bielsko-Biała), Jacek Kubik – Obój ? (Bielsko-Biała), Chór Cantica – Pod Dyr. Krystyny Kubandy ? (Bystra), Chór z Frederiksharu – Pod dyr. Rikke M. Kurcha ? (Dania), Marcin Armanski – Organy ? (Swidnica), Gedymin Grubba – Organy ? (Gdansk), Jolanta Sosnowska – Skrzypce ? Pila ? (Warszawa), Bogdan Narloch – Organy ? (Koszalin)

Na powodzenie tej imprezy złożyło się wiele faktów.
Położenie miejscowości u stóp malowniczych stoków Beskidu Śląskiego co przyciąga w lecie licznych turystów, którzy chętnie odpoczywają przy dźwiękach muzyki organowej.
Dobry instrument, fachowe kierownictwo artystyczne Jerzego Kukli, Wacława Golonki i Ewy Bąk.
Ponadto atmosfera, która od lat towarzyszy recitalowi powoduje, że impreza weszła nie tylko w gminny, ale i powiatowy kalendarz imprez kulturalnych.
Od początku recitale posiadały profesjonalną reklamę w postaci estetycznych plakatów, anonsów w prasie i lokalnym radio i stronę merytoryczną ? drukowane programy i fachowe komentarze.
Wielkim dobroczyńcą tej imprezy jest Pani Krystyna Kurzeja, dzięki której recitale przetrwały okres kryzysu. To właśnie ona kontaktowała się z kierownikami artystycznymi, zajmowała się drukiem plakatów i programów oraz udzielała gościny wykonawcom w swoim domu.

Podczas koncertów rozbrzmiewa muzyka od renesansowej po współczesną, ale królują przeboje muzyki organowej.
Taki repertuar przyciąga grupę wytrawnych słuchaczy. Stąd obok organistów występują wokaliści, chóry oraz muzycy grający na innych ciekawych instrumentach, takich jak fletnia Pana, harfa, dudy szkockie itp.
Impreza ta początkowo miała sponsorów w postaci domów wypoczynkowych naszej miejscowości. Obecnie jest dofinansowywana przez Urząd Gminy Wilkowice oraz Bielskie Starostwo Powiatowe, a główny ciężar spoczywa na organizatorze jakim jest Parafia Rzymsko-Katolicka Najdroższej Krwi Pana Jezusa Chrystusa w Bystrej.
Mimo problemów finansowych organizator udowodnił, że kryzys gospodarczy nie musi iść w parze z kryzysem wartości.